The article shows how the two film versions of "Henry V", respectively by L. Olivier and K. Branagh, represent the two contrasting images of the king which the Twentieth century pictured to the world, satisfying the needs of the time, but not manipulating the original text. Shakesperae's "Henry V", textually, allows the famous Shakespearean king to be read in at least two opposing ways: both as a hero on the stage and as a man on display.
L'articolo dimostra che le due versioni cinematografiche di"Henry V" rispettivamente ad opera L. Olivier e di K. Branagh rappresentano le due immagini del re che il Novecento ha comunicato, assecondando i bisogni del proprio tempo, ma non manipolando il testo originario che, a ben vedere, ha in sé la possibilità di leggere il famoso re shakespeariano in almeno modi: spettacolarizzazione dell'eroe; spettacolo dell'uomo.
ENRICO V FRA SPETTACOLARIZZAZIONE DELL'EROE E SPETTACOLO DELL'UOMO
TONDO, Stefania
2002-01-01
Abstract
The article shows how the two film versions of "Henry V", respectively by L. Olivier and K. Branagh, represent the two contrasting images of the king which the Twentieth century pictured to the world, satisfying the needs of the time, but not manipulating the original text. Shakesperae's "Henry V", textually, allows the famous Shakespearean king to be read in at least two opposing ways: both as a hero on the stage and as a man on display.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.