This article intends to investigate Carl Schmitt’s determination of the concept of enemy through a double perspective. On the one side, it finds the roots of his definitions of war in his relationship with Illyrian poet, Theodor Däubler, a close friend of his, who also turns out to be an exoteric character behind his “concept of the political”, namely in his verse: «The enemy is our own question put into shape». On the other hand, it flips through the pages of his intimate World War I diaries, which show off an anxious, worried man, who hates war and its consequences. Nevertheless, such tumultuous inner experiences seem to be cut off from his memory just a few years later, as, now a renowned jurist, he identifies the ‘political’ with the “friend-enemy” distinction. How can the public and the private Schmitt coexist? Using and commenting Däubler’s dictum, the late, post-Nurnberg Schmitt offers some keys to understand his own identification of conflict and politics, both from a biographical and a theoretical point of view.

Questo articolo indaga la determinazione schmittiana del concetto di nemico da una duplice prospettiva. Per un verso investiga le radici delle sue definizioni di guerra nella sua relazione con il poeta illirico Theodor Däubler, che risulta essere una personalità esoterica nascosta dietro il suo "concetto di politico", nel verso: "Il nemico è la nostra questione messa in figura". Sull'altro versante, sfoglia le pagine dei suoi diari intimi risalenti alla Prima Guerra Mondiale, che rivelano un carattere spaventato, che detesta la guerra e le sue conseguenze.

Nemico reale e nemico in figura. Carl Schmitt e la Grande Guerra

Palma M
2015

Abstract

Questo articolo indaga la determinazione schmittiana del concetto di nemico da una duplice prospettiva. Per un verso investiga le radici delle sue definizioni di guerra nella sua relazione con il poeta illirico Theodor Däubler, che risulta essere una personalità esoterica nascosta dietro il suo "concetto di politico", nel verso: "Il nemico è la nostra questione messa in figura". Sull'altro versante, sfoglia le pagine dei suoi diari intimi risalenti alla Prima Guerra Mondiale, che rivelano un carattere spaventato, che detesta la guerra e le sue conseguenze.
9788857533643
This article intends to investigate Carl Schmitt’s determination of the concept of enemy through a double perspective. On the one side, it finds the roots of his definitions of war in his relationship with Illyrian poet, Theodor Däubler, a close friend of his, who also turns out to be an exoteric character behind his “concept of the political”, namely in his verse: «The enemy is our own question put into shape». On the other hand, it flips through the pages of his intimate World War I diaries, which show off an anxious, worried man, who hates war and its consequences. Nevertheless, such tumultuous inner experiences seem to be cut off from his memory just a few years later, as, now a renowned jurist, he identifies the ‘political’ with the “friend-enemy” distinction. How can the public and the private Schmitt coexist? Using and commenting Däubler’s dictum, the late, post-Nurnberg Schmitt offers some keys to understand his own identification of conflict and politics, both from a biographical and a theoretical point of view.
Gestalt; Concetto di politico; Estetizzazione; Figura; Grande Guerra; Diari
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: http://hdl.handle.net/20.500.12570/12608
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