The research investigated new training methodologies related to the phases of the design and development of technologies for the 3D digitization of emerged and submerged Cultural Heritage, with the aim to include learners in all phases of construction and verification of information. Moving from the need to go beyond the ordinary segmentation of research in the scientific disciplinary sectors, the didactic activities and the development of software-hardware systems were carried out in an intra disciplinary manner, contaminating languages and experiences in a single dynamic understanding of study contexts.

La ricerca ha indagato nuove metodologie di formazione connesse alle fasi di ideazione e sviluppo di tecnologie per il rilievo 3D dei beni culturali emersi e sommersi, con l'obiettivo di includere i discenti in tutte le fasi di costruzione e verifica delle informazioni. Muovendo dalla necessità di oltrepassare l'ordinaria segmentazione della ricerca nei diversi settori disciplinari, le attività di didattica e sviluppo dei sistemi software-hardware sono state condotte in maniera intradisciplinare, contaminando linguaggi ed esperienze in un'unica dinamica di comprensione dei contesti di studio.

Teaching as a "territory" for crossing the boundaries of specialist knowledge: the NAtional Protection System for Sensitive Sites (SINAPSIS)

REPOLA L;
2017-01-01

Abstract

The research investigated new training methodologies related to the phases of the design and development of technologies for the 3D digitization of emerged and submerged Cultural Heritage, with the aim to include learners in all phases of construction and verification of information. Moving from the need to go beyond the ordinary segmentation of research in the scientific disciplinary sectors, the didactic activities and the development of software-hardware systems were carried out in an intra disciplinary manner, contaminating languages and experiences in a single dynamic understanding of study contexts.
2017
978-88-492-3507-4
La ricerca ha indagato nuove metodologie di formazione connesse alle fasi di ideazione e sviluppo di tecnologie per il rilievo 3D dei beni culturali emersi e sommersi, con l'obiettivo di includere i discenti in tutte le fasi di costruzione e verifica delle informazioni. Muovendo dalla necessità di oltrepassare l'ordinaria segmentazione della ricerca nei diversi settori disciplinari, le attività di didattica e sviluppo dei sistemi software-hardware sono state condotte in maniera intradisciplinare, contaminando linguaggi ed esperienze in un'unica dinamica di comprensione dei contesti di studio.
Representation; ICT; Training
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12570/13053
 Attenzione

Attenzione! I dati visualizzati non sono stati sottoposti a validazione da parte dell'ateneo

Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
social impact