In what way can two dramturgies and two personalities as dissimilar as those of Giraudoux and Eduardo De Filippo reveal touchstones that allow a rereading of each in the light of the other and the discovery of thematic and poetic affinities ? From the Pirandellian parallelism that unites these two works, here is a reflection on the twofold plane of poetics and language, their similar conceptions of wrting, and the goals of the art of theater.
In quale misura due drammaturgie e due personalità così distanti come quelle di Jean Giraudoux e di Eduardo De Filippo possano rivelare punti d'incontro che consentano di rileggere la prima alla luce della seconda e rivelare affinità tematiche e poetiche? A partire dal parallelismo pirandelliano troviamo qui una riflessione sul doppio piano della poetica e del linguaggio che chiarisce le loro concezioni della scrittura e delle finalità dell'arte teatrale.
Regards croisés sur Jean Giraudoux et Eduardo De Filippo
ALVIO PATIERNO
2022-01-01
Abstract
In what way can two dramturgies and two personalities as dissimilar as those of Giraudoux and Eduardo De Filippo reveal touchstones that allow a rereading of each in the light of the other and the discovery of thematic and poetic affinities ? From the Pirandellian parallelism that unites these two works, here is a reflection on the twofold plane of poetics and language, their similar conceptions of wrting, and the goals of the art of theater.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.