The paper proposes an analysis of the collective and individual texts written by pupils of primary school after the vision of some cartoons with characters with disability. The results highlight, on the one hand, the potential of cartoons as effective tools in inclusive education paths, on the other hand, the value of writing to make clear the implicit values underlying representations of disability and their reconstruction in order to foster a conscious practice of inclusion.
Il contributo propone un’analisi delle scritture, collettive e individuali, di alunni e alunne della scuola primaria, elaborate a partire dalla visione di cartoon con protagonisti personaggi con disabilità. I risultati evidenziano sia il potenziale del cartone animato, che si configura come uno strumento efficace in percorsi orientati a un’educazione inclusiva, sia il valore della scrittura come dispositivo per far emergere gli impliciti valoriali sottesi alle rappresentazioni della disabilità e una loro ricostruzione atta a favorire una pratica consapevole dell’inclusione.
I nuovi Cartoon sulla disabilità nelle scritture dei bambini
Cataldo Diana;Manno Daniela
2022-01-01
Abstract
The paper proposes an analysis of the collective and individual texts written by pupils of primary school after the vision of some cartoons with characters with disability. The results highlight, on the one hand, the potential of cartoons as effective tools in inclusive education paths, on the other hand, the value of writing to make clear the implicit values underlying representations of disability and their reconstruction in order to foster a conscious practice of inclusion.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.