The paper tries to clarify what the role of EU competition law should be within the framework of a new digital constitutionalism, in the aftermath of the publication of the Digital Markets Act in the Official Journal of the European Union. The paper also seeks to verify whether the ex-ante protection tools provided by the regulation are adequate for his objectives. And it questions what steps are still needed to effectively regulate digital markets and achieve consumer welfare while incentivizing technological innovation.
Il contributo prende le mosse dal Digital Markets Act, all’indomani della sua pubblicazione nella Gazzetta Ufficiale dell’Unione europea, per provare a chiarire quale debba essere il ruolo del diritto della concorrenza eurounitario nel quadro di un nuovo costituzionalismo digitale. Si intende verificare se gli strumenti di tutela ex ante previsti dal regolamento siano adeguati rispetto agli ambiziosi scopi che si propone. Ci si interroga, poi, su quali siano i passi ancora da compiere per regolamentare efficacemente i mercati digitali e raggiungere il benessere dei consumatori, incentivando al contempo l’innovazione tecnologica.
Il Digital Markets Act e il ruolo dell'Unione europea verso un costituzionalismo digitale
Iannotti della Valle A.
2022-01-01
Abstract
The paper tries to clarify what the role of EU competition law should be within the framework of a new digital constitutionalism, in the aftermath of the publication of the Digital Markets Act in the Official Journal of the European Union. The paper also seeks to verify whether the ex-ante protection tools provided by the regulation are adequate for his objectives. And it questions what steps are still needed to effectively regulate digital markets and achieve consumer welfare while incentivizing technological innovation.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.