The paper focuses the attention on the transformations of the constitutive paternity-authority bond, analysing the transition from the figure of the father as an unquestioned and hegemonic auctoritas to the father as an actor who, with authoritativeness and responsibility, is capable of taking on a broader affective-emotional and educative-formative role. This rewriting – as shown by the results of a research conducted with a group of fathers engaged in shared reading interventions with their children – involves the cultivation of a reflexive thought aimed at deconstructing the dominant representations of fatherhood in order to undertake a path, not always linear, of emancipation from gender cages.

Nuove paternità e responsabilità educative. Il caso dei padri-lettori e del loro percorso di emancipazione

Pascal Perillo;Fabrizio Chello
2023-01-01

Abstract

The paper focuses the attention on the transformations of the constitutive paternity-authority bond, analysing the transition from the figure of the father as an unquestioned and hegemonic auctoritas to the father as an actor who, with authoritativeness and responsibility, is capable of taking on a broader affective-emotional and educative-formative role. This rewriting – as shown by the results of a research conducted with a group of fathers engaged in shared reading interventions with their children – involves the cultivation of a reflexive thought aimed at deconstructing the dominant representations of fatherhood in order to undertake a path, not always linear, of emancipation from gender cages.
2023
L’articolo focalizza l’attenzione sulle recenti trasformazioni del legame costitutivo paternità-autorità, analizzando il passaggio dalla figura del padre quale auctoritas indiscussa ed egemonica al padre quale attore che, con autorevolezza e responsabilità, è ca- pace di assumere su di sé un più ampio ruolo affettivo-emotivo ed educativo-formativo. Tale riscrittura – come si evince dai ri- sultati di una ricerca condotta con un gruppo di padri impegnati in interventi di lettura condivisa con i/le propri/e figli/e – comporta la coltivazione di un pensiero riflessivo teso a decostruire le rappresentazioni dominanti della paternità per intraprendere un percorso, non sempre lineare, di emancipazione dalle gabbie di genere.
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12570/36853
 Attenzione

Attenzione! I dati visualizzati non sono stati sottoposti a validazione da parte dell'ateneo

Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
social impact