The study aims at outlining the fundamental features of the social status of disability in Western Europe at the time of its deindustrialization. Based on the analysis of the polarization of cultural contents competing for the semantic field of the term, the reconstructive hypothesis is that modernity has inscribed disability as a prototypical figure of the flaw of form; that is, a paradigm of those experiences that violate the fundamental codes of a culture, disturbing the sense of the adequate and the expected. The historical conditions that made this process possible are traced in the affirmation of the contractual society, first, and then in the model of production and enhancement of goods based on the standard form. In this context, the disability results in a structural resistance to the standard form
Lo studio si propone di delineare i lineamenti fondamentali dello statuto sociale della disabilità in Europa occidentale nell’epoca della sua deindustrializzazione. Sulla base dell’analisi della polarizzazione dei contenuti culturali che si contendono il campo semantico del termine, l’ipotesi ricostruttiva è che la modernità abbia iscritto la disabilità quale prototipica figura del vizio di forma; paradigma cioè di quelle esperienze che violano i codici fondamentali di una cultura turbando il senso dell’adeguato e dell’atteso. Le condizioni storiche che hanno reso possibile questo processo vengono rintracciate nell’affermazione della società contrattuale, prima, e del modello di produzione e valorizzazione delle merci basato sulla forma standard, poi. In questo quadro, la disabilità risulta una resistenza strutturale alla forma standard.
Vizio di forma. La disabilità come elemento sfuggente alla ‘forma standard’
Ciro Tarantino
2021-01-01
Abstract
The study aims at outlining the fundamental features of the social status of disability in Western Europe at the time of its deindustrialization. Based on the analysis of the polarization of cultural contents competing for the semantic field of the term, the reconstructive hypothesis is that modernity has inscribed disability as a prototypical figure of the flaw of form; that is, a paradigm of those experiences that violate the fundamental codes of a culture, disturbing the sense of the adequate and the expected. The historical conditions that made this process possible are traced in the affirmation of the contractual society, first, and then in the model of production and enhancement of goods based on the standard form. In this context, the disability results in a structural resistance to the standard formI documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.