The article aims to contribute to a possible rethinking of the relationship between the phenomenon of Ado- lescent Antisocial Behavior (AAB) and artificial intelligence, with particular reference to technologies capa- ble of «reontologizing» reality. Specifically, the focus is on how the representations of AAB by educational professionals and adolescents shape their relational dynamics, and on how life conducted online influences the formation of identity and critical thinking in youth. This is approached through a transactional epistemo- logical and methodological perspective aiming to promote an active and responsible digital citizenship, by addressing the unique needs of adolescents united by the perception of difficulty.
L’articolo intende fornire un contributo al possibile ripensamento del rapporto tra il fenomeno del Compor- tamento Antisociale Adolescenziale (CAA) e l’intelligenza artificiale, con particolare riferimento alle tecno- logie capaci di operare una vera e propria «re-ontologizzazione» della realtà. L’attenzione è focalizzata su come le rappresentazioni del fenomeno CAA da parte dei professionisti dell’educazione e degli adolescenti modellino le dinamiche relazionali di questi e su come la vita condotta onlife influenzi la formazione dell’i- dentità e del pensiero critico dei giovani, sulla scorta di un approccio epistemologico e metodologico di tipo transazionale che promuova una cittadinanza digitale attiva e responsabile, intercettando inedite esigenze di quegli adolescenti accomunati dalla percezione di una difficoltà.
Oltre il digitale: Ripensare l’antisocialità adolescenziale nell’era dell’onlife
Perillo Pascal;Corbi Vitaliano
2024-01-01
Abstract
The article aims to contribute to a possible rethinking of the relationship between the phenomenon of Ado- lescent Antisocial Behavior (AAB) and artificial intelligence, with particular reference to technologies capa- ble of «reontologizing» reality. Specifically, the focus is on how the representations of AAB by educational professionals and adolescents shape their relational dynamics, and on how life conducted online influences the formation of identity and critical thinking in youth. This is approached through a transactional epistemo- logical and methodological perspective aiming to promote an active and responsible digital citizenship, by addressing the unique needs of adolescents united by the perception of difficulty.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.