Through the literary filter of Sabiana’s remembrance, which can be verified in Storia e cronistoria del Canzoniere and Scorciatoie e raccontini, not without the indispensable aid of the correspondence, the aim is to analyse the not ephemeral relationship between the conception of the work and the post-war political situation - from 1921 to 1945 - marked by the recurring twentieth-century topos of Finis Europae. It is thus proposed to retrace Mario Lavagetto’s lesson - due to the special aptitude of the Emilian critic to interweave the languages of philology, psychoanalysis and cultural history - towards an interpretation of the childlike vertigo of Il carretto del gelato in the series of Il Piccolo Berto, in terms of geo-semiotics of the eastern border.
Attraverso il filtro letterario della rimemorazione sabiana, verificabile in Storia e cronistoria del Canzoniere e Scorciatoie e raccontini, non senza l’ausilio indispensabile dei carteggi, si intende analizzare il rapporto non effimero tra concepimento dell’Opera e congiuntura politica del dopoguerra - dal 1921 al 1945 - scandito dal ricorrente topos novecentesco della Finis Europae. Si propone così di ripercorrere la lezione di Mario Lavagetto - per la speciale attitudine del critico emiliano a intrecciare i linguaggi della filologia, della psicanalisi e della storia della cultura - verso una interpretazione della vertigine infantile del Il carretto del gelato nella serie de Il Piccolo Berto, in termini di geo-semiotica del confine orientale.
Finis Europae e «Nuova Europa» Saba, Trieste e la vertigine del dopoguerra
Nunzio Ruggiero
2024-01-01
Abstract
Through the literary filter of Sabiana’s remembrance, which can be verified in Storia e cronistoria del Canzoniere and Scorciatoie e raccontini, not without the indispensable aid of the correspondence, the aim is to analyse the not ephemeral relationship between the conception of the work and the post-war political situation - from 1921 to 1945 - marked by the recurring twentieth-century topos of Finis Europae. It is thus proposed to retrace Mario Lavagetto’s lesson - due to the special aptitude of the Emilian critic to interweave the languages of philology, psychoanalysis and cultural history - towards an interpretation of the childlike vertigo of Il carretto del gelato in the series of Il Piccolo Berto, in terms of geo-semiotics of the eastern border.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.